Srđan Tunić

art historian, freelance curator, cultural manager and researcher

Radmila Jeremić: Ulični korak, izložba fotografija (Meduza, Beograd, 2021.)

Izložba u Meduzi, Beograd, 13-27. septembar 2021.

Radmila Jeremić: Rođena 1988. u Ljuboviji. Audio-vizuelna avanturistkinja. Trenutno video montažerka medijske kuće Euronews. Paralelno razvija i neguje svoja interesovanja i ljubav ka fotografiji, filmu i podkastima. Veoma ceni neformalno obrazovanje, od 2010. godine društveno je aktivna što je uticalo na njene izbore, interesovanja i iskustva.

Ulični korak: hod i kamera

Ulična fotografija se razvija zahvaljujući tehničkim dostignućima u vidu lakše prenosivih fotoaparata od sredine XIX veka, gde se, kao i slučaju sa slikarstvom i Impresionistima, napušta umetnički studio kao polje produkcije umetničkog dela zarad izlaska napolje, u svet i ljude. U tom trenutku fotografi po prvi put beleže grad i borave među najrazličitijim ljudima, od beskućnika do bogataša (1). Ovo otvaranje u pogledu novih motiva i lokacija je utabalo put dokumentarnoj fotografiji i fotožurnalizmu kakve poznajemo danas. Međutim, osim funkcije urbanog dokumenta, autori smatraju da ulična fotografija nosi sa sobom i osečaj avanture. Ili, kako je to napisao Dejvid Bejt (David Bate), fotograf je pomalo romantična slobodna lutalica koja traži “odlučujuće trenutke”, istovremeno u masi ali i distanciran od nje. “Ova ideja je jako privlačna ne samo zbog osećaja nezavisnosti koje nosi sa sobom, nego i kao način posmatranja života” (2). Drugim rečima, potencijal ulične fotografije leži baš u pričanju priča (storytelling) koje su istovremeno dokumentarne, subjektivne a ponekad čak i fiktivne.

Fotografije iz serije “Ulični korak” Radmile Jeremić nastale u poslednje četiri godine bazirane su idejno na načelima ulične fotografije. One leže na dva ključna principa: stvaranju dokumenta vremena i upoznavanje grada i njegovih stanovnika. Autorka navodi da je početni interes za fotografiju kao medij bio podstaknut željom za stvaranjem uspomena, što je u neposrednoj vezi sa beleženjem protoka vremena i sećanjem na određene životne trenutke. S druge strane, šetnje kroz grad – u stilu flâneur-a – u kojima ponekad prelazi i po 20 kilometara omogućuju autorki potencijalni susret sa brojnim gradskim stanovnicima i situacijama iz naše svakodnevice, koje ponekad ostaju u senci ličnih obaveza i gradske vreve.

Tehnički, fotografije su crno bele, što leži u samoj tradiciji dokumentarne i ulične fotografije, i napravljene digitalnim i analognim fotoaparatima. Jeremić navodi da poslednjih godina više koristi analogne aparate, jer, po njenim rečima, “analogna slika zahteva vise promišljanja”. U današnjem vremenu u kojem je demokratizacija tehnologije omogućila da skoro svako i svugde moze da napravi fotografiju, gde je sadržaj bukvalno na par klika od nas, postavlja se pitanje filtriranja sadržaja. Jedan od njenih uzora, Brus Dejvidson (Bruce Davidson) u jednom intervjuu navodi da u fotografiji ima previše prakse “uslikaj i idi dalje” (3). 

Posmatranjem grada kroz objektiv aparata, Radmila Jeremić kadrira određene scene poput zamrznutih filmskih priča, ispričanih u jednom kadru i “odlučnom trenutku”. Polazište njenog stvaralaštva je Beograd (uz još par primera iz drugih gradova), od njenog nekadasnjeg komšiluka u Marinkovoj Bari, do delova grada gde je korak navede. Ono što karakteriše ovu seriju fotografija je posmatranje urbanih stanovnika, česta igra različitih vizuelnih elemenata i višeslojnost u interpretaciji između ambijenta, osoba i poruka poput grafita.

Fotografija kao čin omogućuje kontakt sa realnošću podstaknut radoznalošću, gde autorka namenski stupa u interakciju sa fotografisanim ljudima po stvaranju spontane fotografije. Iako uvek postoji sanša da bude primećena u toku samog čina i odbijena, većina zabeleženih ljudi joj daje dozvolu da fotografije sačuva. Na taj način dolazi do upoznavanja između fotografa i fotografisanih, kreirajući jednu društvenost, koja bez obzira na kratkotrajnost ipak značenjski boji kontekst samog čina beleženja. Dok se većina serije čini distancirana od posmatrača, portreti romske dece su direktniji i iako možda manje spontani, daju veću karakterizaciju likova, možda čak i sa još jačim principom upoznavanja.

Prema Klivu Skotu (Clive Scott), svaka fotografija – a posebno ulična – beleži “poeziju života”, stvarajući jedan nemi odnos između posmatrača i fotografije. Fotografije Radmile Jeremić nas potencijalno ohrabruju da otkrivamo radost i životnost oko nas, uprkos osećaju da je svakodnevica siva i dosadna.

Srđan Tunić, istoričar umetnosti

(1) Jelena Matić, Razvoj dokumentarne fotografije (XIX vek), Image & Box: On Photography, 2020, https://imageboxonphotography.photo.blog/2020/08/03/razvoj-dokumentarne-fotografijexix-vek/

(2) David Bate, Photography: The Key Concepts, BERG, Oxford/New York, 2009, p. 60.

(3) Charlotte Cotton, An Interview with Bruce Davidson, Aperture #220, 2015, https://aperture.org/editorial/interview-bruce-davidson/

Foto: Radmila Jeremić

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Arhiva

Subscribe Starchild’s Crafts newsletter

http://eepurl.com/hdNa6v
rise | rebel | resist

queer space of love, memory and resistance | kvir prostor ljubavi, sjećanja i otpora

Image & Box: On Photography

Istorija i teorija fotografije, Copyright (c) Jelena Matić M.A.

River Chad

travel | lifestyle | photography

Living Room Choir ANEW

~Practicing Harmony, in Community~

try imagining a place

some stories from a life in the foreign service

Starchild's Crafts

Priče u polimernoj glini od 2017 / Stories in polymer clay since 2017

François Matarasso

Archive 1980–2024: From a restless art to a selfless art

wanderlustplusone

intrepid Travel with kids to secret and secluded places across the globe

POGLED IZ SVEMIRSKOG BRODA

naučna fantastika, horor i fentezi - u književnosti, filmu, stripu, muzici...

Daniel Kovač

Crteži, knjige, Jesenji Orkestar

Blog de Sylvia Marcos

Artículos y publicaciones de la investigadora feminista Sylvia Marcos

Beastly Histories

Researching and Writing More-than-Human Histories

Youthvoiceblog

This blog is dedicated to voice the voices of young generation hunger for change. Today many young people have important things to say but no one is listening. This blog is committed to giving them the tools to make their voices heard. This blogs deals with different areas including: youth policies, gender equality, climate change, youth political participation, conflict resolution, leadership…

AAB

about a bicycle

Ekostories by Isaac Yuen

Nature | Culture | Self

The Chic Geek Speaks

A blog about Books, K-pop, Comics, Geek Fashion and More.

Travel Palate

An Appreciation of Different Cultures

Places That Don't Exist

On parts of the world you won't find on the map

Ru'a Al-Abweh - Portfolio & Blog

Longstanding nerd with an inclination towards all things urban, architectural, & musical. Usually hidden away on the lookout for another adventure.

KLJUČNE KOSTI

Internet azil

nedavimobeograd.wordpress.com/

Inicijativa Ne da(vi)mo Beograd

MEXICO CITY METRO PROJECT

Every station revealed

Z... space

It was once said that "He who has a why to live, can bear almost any how" I am trying to find my "why"

slobodne veze //loose associations

contemporary art practices

k.r.u.z.o.k.

platforma za razmjenu znanja i komunikaciju u okviru suvremene kulture, umjetnosti i teorije

Emilia Brahm

Writings, compiled

Start Street Art BG

Ulična umetnost Beograda

sonntagimpark

Every day could be a sunday.

Blatobran ......work in progress

arts, ceramics, recycling, design