Srđan Tunić

art historian, curator

Vilijam Kentridž: fragmenti sećanja postkolonijalne Južne Afrike

Vilijam Kentridž:

fragmenti sećanja postkolonijalne Južne Afrike

 

Autor ciklusa: Srđan Tunić, istoričar umetnosti

13.-14. decembar 2011, uvek sa početkom u 18:00

http://www.kinoteka.org.rs/nova/msala/ims.htm

1. dan

„Johanesburg: drugi najveći grad posle Pariza“ (Johannesburg: 2nd greatest city after Paris), 1989., 8 minuta

„Spomenik“ (Monument), 1990., 3 minuta

„Rudnik“ (Mine), 1991., 6 minuta

„Trezvenost, gojaznost i starenje“ (Sobriety, obesity and getting old), 1991., 8 minuta

„Druga zemlja (Another country), spot za grupu Mango Groove, 1993., 4 minuta

„Feliks u izgnanstvu“ (Felix in exile), 1994., 9 minuta

„Istorijat glavne žalbe“ (History of the main complaint), 1996., 6 minuta

„Vaganje… i čežnja“ (Weighting… and wanting), 1997., 6 minuta

„Stereoskop” (Stereoscope), 1999., 6 minuta

„Automatsko pisanje“ (Automatic writing), 2003., 3 minuta

„Kalendar plime i oseke“ (Tide table), 2003., 8 minuta

„Magična frula“ (The magic flute), 2005., 4 minuta

„Crna kutija“ (The black box/Chambre noire), 2005., 23 minuta

„Šta će doći (već je došlo)“ (What will come (has already come)), 2007., 9 minuta

„Pet tema u Muzeju savremene umetnosti u San Francisku“ (Five themes in SF MOMA), 2009., 8 minuta

„Nos“ (The Nose), 2010., 4 minuta

(ukupno oko 115 minuta)

Režija i scenario: Vilijam Kentridž (William Kentridge)

Zemlja: Južnoafrička republika

Jezik: engleski, bez titla

Projekcija kratkih animiranih filmova i intervjua sa Vilijamom Kentridžom, powerpoint prezentacija, razgovor i diskusija.

2. dan

„Predavanja gostujućih umetnika Tima Hamila: Vilijam Kentridž“ (Tim Hamill Visiting Artist Lecture: William Kentridge)

2011., S.A.D., 82 minuta

Dokumentarni snimak Bostonskog Univerziteta lepih umetnosti i Škole za vizuelne umetnosti.

Jezik: engleski, bez titla

Projekcija predavanja koje je Vilijam Kentridž održao u Školi za vizuelne umetnosti (Univerzitet u Bostonu, S.A.D., februar 2011.), razgovor i diskusija.

This slideshow requires JavaScript.

Južnoafrički multimedijalni umetnik Vilijam Kentridž (rođen 1955.) od sredine ’90-ih godina dvadesetog veka postaje često viđen autor na izložbama, u muzejima i galerijama sveta (Dokumenta u Kaselu, Bijenala u Sao Paolu, Sidneju i Veneciji, Luvr, Albertina, Muzeji savremene umetnosti u Njujorku, Barseloni, Montrealu, Čikagu, San Francisku, Kjotu, Hirošimi, Moskvi…), a na Filmskom festivalu u Kanu 2004. su bili predstavljeni njegovi kratki filmovi. Kentridžovo stvaralaštvo je prepoznatljivo po animaciji koju radi ručno i ugljenom, što postaje njegov zaštitni znak, kao i mnogobrojnim grafikama i instalacijama. Grafičar po vokaciji, ovaj multimedijalni umetnik na svoj ličan i kodiran jezik govori o južnoafričkom društvu tokom i neposredno posle aparthejda, naličja kolonijalizma u Južnoafričkoj republici, i načinima kako se politika i ideologija manifestuju u svakodnevici, u privatnim životima ljudi. Pored istorijskih događaja i umetničkih dela na koje on često referiše (kolonijalizam u Africi, Geteov Faust, Ibzenov kralj Ibi…), kao i političkog naboja koji se, i pored povremenih poteškoća u razumevanju lokalnog konteksta, može iščitati iz njegovih dela, Kentridža takođe zanima i pozorište. Pored afričkih studija i lepih umetnosti, on je studirao pantomimu u Internacionalnoj pozorišnoj školi Žaka Lekoka u Parizu i sarađivao sa pozorišnim trupama iz Južnoafričke republike na brojnim predstavama (Junction Avenua Theatre Company, Headspring Puppet Company).

Kroz svoja dva glavna lika, Feliksa Titelbauma i Sohoa Ekštajna, radnika i industrijalca, „dobrog“ i „lošeg“ momka, dve strane istog novčića, Kentridž komentariše stanje društva koje se suočava sa svojom prošlošću, sećanjem i potiskivanjem zlodela koja su ga zadesila. Sećanje i istorija su podložni zaboravu i krivljenju, na šta Kentridž pokušava da nam skrene pažnju podsećanjem na malo poznate istorijske epizode iz kolonijalne prošlosti Afrike, kao i samom tehnikom rada. Naime, njegovi kratki animirani filmovi nastaju od nekolicine crteža-scena ocrtanih ugnjenom i brisani gumicom, koji su zatim snimljeni. U jednom pokretu se mogu videti tragovi prethodnih oblika i pokreta likova i stvari, kao i na kraju krajeva dodir samog stvaraoca, poput sećanja koje polako bledi i postepeno nestaje ili se pretvara u nešto drugo i sasvim neočekivano. Fragmenti sećanja likove u Kentridžovim filmovima često podsećaju na prošlost koju pokušavaju da potisnu, ali je suočavanje sa realnošću neizbežno, što ima nedvosmislenu poruku u društvu koje je tokom druge polovine XX veka funkcionisalo na bazi rasne segregacije. Umetnik svedoči o svom vremenu: politika u delima Vilijama Kentridža nije jasna i manifestna, već – kao i u realnosti – kontradiktorna i ambivalntna, a istorija se može ponavljati ukoliko se čovek ne suoči sa njom. Po rečima samog umetnika: „zaboravljanje je prirodno, a pamćenje čini uloženi napor“.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Arhiva

Blogovi koje pratim

wanderlustplusone

Blog about the fun of travelling with children to weird and wonderful places across the world.

POGLED IZ SVEMIRSKOG BRODA

emisija o naučnoj fantastici, hororu i fenteziju

Daniel Kovač

Crteži, knjige, Jesenji Orkestar

Blog de Sylvia Marcos

Artículos y publicaciones de la investigadora feminista Sylvia Marcos

PAGINA DENTATA

the animals and culture blog

Beastly Histories

Researching and Writing More-than-Human Histories

Youthvoiceblog

This blog is dedicated to voice the voices of young generation hunger for change. Today many young people have important things to say but no one is listening. This blog is committed to giving them the tools to make their voices heard. This blogs deals with different areas including: youth policies, gender equality, climate change, youth political participation, conflict resolution, leadership…

%d bloggers like this: