Srđan Tunić

art historian, curator

Vilijam Kentridž: fragmenti sećanja postkolonijalne Južne Afrike

Vilijam Kentridž:

fragmenti sećanja postkolonijalne Južne Afrike

 

Autor ciklusa: Srđan Tunić, istoričar umetnosti

13.-14. decembar 2011, uvek sa početkom u 18:00

http://www.kinoteka.org.rs/nova/msala/ims.htm

1. dan

„Johanesburg: drugi najveći grad posle Pariza“ (Johannesburg: 2nd greatest city after Paris), 1989., 8 minuta

„Spomenik“ (Monument), 1990., 3 minuta

„Rudnik“ (Mine), 1991., 6 minuta

„Trezvenost, gojaznost i starenje“ (Sobriety, obesity and getting old), 1991., 8 minuta

„Druga zemlja (Another country), spot za grupu Mango Groove, 1993., 4 minuta

„Feliks u izgnanstvu“ (Felix in exile), 1994., 9 minuta

„Istorijat glavne žalbe“ (History of the main complaint), 1996., 6 minuta

„Vaganje… i čežnja“ (Weighting… and wanting), 1997., 6 minuta

„Stereoskop” (Stereoscope), 1999., 6 minuta

„Automatsko pisanje“ (Automatic writing), 2003., 3 minuta

„Kalendar plime i oseke“ (Tide table), 2003., 8 minuta

„Magična frula“ (The magic flute), 2005., 4 minuta

„Crna kutija“ (The black box/Chambre noire), 2005., 23 minuta

„Šta će doći (već je došlo)“ (What will come (has already come)), 2007., 9 minuta

„Pet tema u Muzeju savremene umetnosti u San Francisku“ (Five themes in SF MOMA), 2009., 8 minuta

„Nos“ (The Nose), 2010., 4 minuta

(ukupno oko 115 minuta)

Režija i scenario: Vilijam Kentridž (William Kentridge)

Zemlja: Južnoafrička republika

Jezik: engleski, bez titla

Projekcija kratkih animiranih filmova i intervjua sa Vilijamom Kentridžom, powerpoint prezentacija, razgovor i diskusija.

2. dan

„Predavanja gostujućih umetnika Tima Hamila: Vilijam Kentridž“ (Tim Hamill Visiting Artist Lecture: William Kentridge)

2011., S.A.D., 82 minuta

Dokumentarni snimak Bostonskog Univerziteta lepih umetnosti i Škole za vizuelne umetnosti.

Jezik: engleski, bez titla

Projekcija predavanja koje je Vilijam Kentridž održao u Školi za vizuelne umetnosti (Univerzitet u Bostonu, S.A.D., februar 2011.), razgovor i diskusija.

This slideshow requires JavaScript.

Južnoafrički multimedijalni umetnik Vilijam Kentridž (rođen 1955.) od sredine ’90-ih godina dvadesetog veka postaje često viđen autor na izložbama, u muzejima i galerijama sveta (Dokumenta u Kaselu, Bijenala u Sao Paolu, Sidneju i Veneciji, Luvr, Albertina, Muzeji savremene umetnosti u Njujorku, Barseloni, Montrealu, Čikagu, San Francisku, Kjotu, Hirošimi, Moskvi…), a na Filmskom festivalu u Kanu 2004. su bili predstavljeni njegovi kratki filmovi. Kentridžovo stvaralaštvo je prepoznatljivo po animaciji koju radi ručno i ugljenom, što postaje njegov zaštitni znak, kao i mnogobrojnim grafikama i instalacijama. Grafičar po vokaciji, ovaj multimedijalni umetnik na svoj ličan i kodiran jezik govori o južnoafričkom društvu tokom i neposredno posle aparthejda, naličja kolonijalizma u Južnoafričkoj republici, i načinima kako se politika i ideologija manifestuju u svakodnevici, u privatnim životima ljudi. Pored istorijskih događaja i umetničkih dela na koje on često referiše (kolonijalizam u Africi, Geteov Faust, Ibzenov kralj Ibi…), kao i političkog naboja koji se, i pored povremenih poteškoća u razumevanju lokalnog konteksta, može iščitati iz njegovih dela, Kentridža takođe zanima i pozorište. Pored afričkih studija i lepih umetnosti, on je studirao pantomimu u Internacionalnoj pozorišnoj školi Žaka Lekoka u Parizu i sarađivao sa pozorišnim trupama iz Južnoafričke republike na brojnim predstavama (Junction Avenua Theatre Company, Headspring Puppet Company).

Kroz svoja dva glavna lika, Feliksa Titelbauma i Sohoa Ekštajna, radnika i industrijalca, „dobrog“ i „lošeg“ momka, dve strane istog novčića, Kentridž komentariše stanje društva koje se suočava sa svojom prošlošću, sećanjem i potiskivanjem zlodela koja su ga zadesila. Sećanje i istorija su podložni zaboravu i krivljenju, na šta Kentridž pokušava da nam skrene pažnju podsećanjem na malo poznate istorijske epizode iz kolonijalne prošlosti Afrike, kao i samom tehnikom rada. Naime, njegovi kratki animirani filmovi nastaju od nekolicine crteža-scena ocrtanih ugnjenom i brisani gumicom, koji su zatim snimljeni. U jednom pokretu se mogu videti tragovi prethodnih oblika i pokreta likova i stvari, kao i na kraju krajeva dodir samog stvaraoca, poput sećanja koje polako bledi i postepeno nestaje ili se pretvara u nešto drugo i sasvim neočekivano. Fragmenti sećanja likove u Kentridžovim filmovima često podsećaju na prošlost koju pokušavaju da potisnu, ali je suočavanje sa realnošću neizbežno, što ima nedvosmislenu poruku u društvu koje je tokom druge polovine XX veka funkcionisalo na bazi rasne segregacije. Umetnik svedoči o svom vremenu: politika u delima Vilijama Kentridža nije jasna i manifestna, već – kao i u realnosti – kontradiktorna i ambivalntna, a istorija se može ponavljati ukoliko se čovek ne suoči sa njom. Po rečima samog umetnika: „zaboravljanje je prirodno, a pamćenje čini uloženi napor“.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Arhiva

Blogovi koje pratim

The Star-Child's garden

writings, crafts & music

A Restless Art

Thinking about community art

wanderlustplusone

Blog about the fun of travelling with children to weird and wonderful places across the world.

POGLED IZ SVEMIRSKOG BRODA

emisija o naučnoj fantastici, hororu i fenteziju

Daniel Kovač

Crteži, knjige, Jesenji Orkestar

Blog de Sylvia Marcos

Artículos y publicaciones de la investigadora feminista Sylvia Marcos

PAGINA DENTATA

the animals and culture blog

Beastly Histories

Researching and Writing More-than-Human Histories

%d bloggers like this: